Uusiutuvaa energiaa – jee!

Luin ilolla, suurella riemulla jopa, artikkelin (Lappeenrannan uutiset 29.6.) diplomityöstä, jossa mallinnetaan täysin uustiutuvaa energiäjärjestelmää Etelä-Karjalaan.

Kyynisenä ämmänä tekisi mieli sanoa, että ”mitäs minä sanoin”.

Niinpä sanonkin! Olen puhunut, niin valtuustossa kuin kaupunginhallituksessakin, paljon uusiutuvan energian, suljettujen kiertojen, biokaasun hyödyntämisen ja kehittämisen puolesta, kokeiluista ja käyttöönotosta tässä kaupungissa – 1980-luvulla.

Hiljaa hyvä tulee! Toivotaan!

Toivon sydämestäni, että tätä energiajärjestelmää ruvetaan pikaisesti toteuttamaan huolella suunnitellen, rohkeasti, ennakkoluulottomasti myös uusia innovaaatioita kokeillen, hyvässä yhteistyössä yliopiston ja alan eri kokoisten yritysten kanssa.

Toivottavasti biokaasu otetaan laajaan hyötysuunnitteluun mukaan. ”Täytyy parfymoida paskaa”… Juicen sanoin. Ja paskaahan tulee aina!

Artikkelissa yhdeksi suureksi haasteeksi mainitaan liikenne. Näin varmaan on. Kyse on paljolti asenteista, arvomaailmasta, mielikuvista, mutta ei pelkästään. Kyse on myös autojen ja polttoaineen (oli se mitä vaan) hinnoista, verotuksesta ja kaasu- ja sähkötankkaus/latauspisteiden määrästä, helposta saavutettavuudesta.

Ennen kaikkea suurin haaste kaupunkiliikenteessä on tehokkaan, edullisen joukkoliikenneverkoston luominen ja kehittäminen koko kaupungin alueelle niin, että se kannustaa yksityisautoilun vähentämiseen – ja mahdollistaa sen myös.

Parhainta menestystä diplomityön jatkokehittämiselle – siirtymiselle täysin uusiutuvaan energiajärjestelmään!

Tuija Maaret, Tuitu, Pykäläinen

erityisopettaja/keikkatyöläinen